Патронатна сім’я – як альтернатива притулкам

 

26 січня 2016 року був прийнятий Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення соціального захисту дітей та підтримки сімей з дітьми», який уперше в українському законодавстві закріпив таку сімейну форму влаштування дітей, як патронатна сім’я. 

Сімейний патронат – це професійна комплексна послуга, що передбачає: тимчасовий догляд і виховання дитини, яка опинилася у складних життєвих обставинах та потребує захисту, в сім’ї патронатного вихователя, та одночасне надання фахівцями соціальної сфери інтенсивних підтримуючих послуг сім’ї дитини для відновлення її здорового функціонування.

Метою патронату над дитиною є забезпечення захисту прав дитини, яка через складні життєві обставини тимчасово не може проживати разом із батьками або іншими її законними представниками. 

Патронатна сім’я – тимчасова форма влаштування: термін перебування дитини в сім’ї патронатного вихователя не може перевищувати трьох місяців. Коли є обставини, що обґрунтовують необхідність і доцільність перебування дитини в сім’ї патронатного вихователя триваліший термін, орган опіки та піклування може його продовжити, однак не більше ніж до шести місяців. 

Патронатний вихователь – це особа, яка за участю членів своєї сім’ї надає послуги з догляду, виховання й реабілітації дитини у своїй родині. 

Патронатним вихователем може бути повнолітній громадянин України, який має досвід виховання дитини й відповідні житлові умови для надання послуг з догляду, виховання й реабілітації дитини в своєму домі. 

 

Які діти можуть бути влаштовані під патронат?

  • новонароджені діти, залишені в пологовому будинку, іншому закладі охорони здоров’я, або яких відмовилися забрати батьки чи інщі родичі;
  • підкинуті, знайдені діти;
  • безпритульні діти;
  • діти з сімей, у яких існує загроза їх життю та здоров’ю;
  • діти, які зазнали насильства, жорстокого поводження;
  • діти, батьки (або особи, що їх заміняють) яких померли, безвісно відсутні;
  • діти, переміщені із тимчасово окупованої території або району проведення бойових дій в зоні АТО;
  • інші діти, які за різних обставин певний час не можуть перебувати у власній сім’ї або їхні батьки чи особи, що їх заміняють, не можуть піклуватися про них.

 

Особа, яка виявила бажання стати кандидатом у патронатні вихователі, подає до служби у справах дітей за місцем свого фактичного проживання:

  • 1) заяву про намір стати патронатним вихователем;
  • 2) заяву про згоду на влаштування дитини до сім’ї патронатного вихователя від усіх членів сім’ї, а також осіб, які фактично проживають разом з кандидатом у патронатні вихователі, в тому числі біологічних дітей, якщо вони досягли такого віку та розвитку, що можуть її висловити;
  • 3) висновки про стан здоров’я кандидата у патронатні вихователі, добровільного помічника та осіб, які фактично проживають разом з ним, складені за формою згідно з додатками 4 і 5 до Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов’язаної із захистом прав дитини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 р. № 866 “Питання діяльності органів опіки та піклування, пов’язаної із захистом прав дитини” (Офіційний вісник України, 2008 р., № 76, ст. 2561);
  • 4) довідки про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінальним процесуальним законодавством, кандидата у патронатні вихователі та членів сім’ї, які досягли 14-річного віку і проживають разом з ним;
  • 5) копії таких документів:
  • паспортів кандидата у патронатні вихователі та добровільного помічника або за технічної можливості електронні копії паспорта громадянина України у вигляді відображення в електронній формі інформації, що міститься у паспорті громадянина України у формі картки, а також інформації про місце проживання (за наявності), що подаються засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (далі - Портал Дія);
  • паспорта іноземця або посвідки на постійне проживання, що посвідчує особу без громадянства; або електронну копію одного з передбачених Податковим кодексом України документів з даними про реєстраційний номер облікової картки платника податків, що за технічної можливості подається засобами Порталу Дія (крім іноземців та осіб без громадянства);
  • свідоцтва про шлюб або інший документ, що підтверджує родинні стосунки або сімейні відносини кандидата у патронатні вихователі та добровільного помічника;
  • документа, що підтверджує право власності або користування житловим приміщенням.
  • Строк дії документів, зазначених у підпунктах 2-4 та абзаці четвертому підпункту 5 цього пункту, на момент створення сім’ї патронатного вихователя не повинен перевищувати дванадцяти місяців з дати їх видачі.
  • Заяви з необхідними документами подаються в паперовій чи за технічної можливості в електронній формі.
  • Якщо органом місцевого самоврядування або військово-цивільною адміністрацією утворено центр надання адміністративних послуг, заява та необхідні документи подаються через такий центр.
  • Заяви з необхідними документами для взяття на облік приймаються адміністраторами центру надання адміністративних послуг виключно з формуванням електронної справи.

Звертаємо увагу на те, що соціальна послуга – Патронат над дитиною, фінансується за рахунок коштів державного бюджету. Ця сума сьогодні становить більше 19 тисяч гривень. З них 5-ть прожиткових мінімумів для працездатних осіб (2684 грн.*5=13420 грн.) складає заробітна плата патронатного вихователя та соціальна допомога в розмірі двох з половиною прожиткових мінімумів для дитини відповідного віку на місяць утримання влаштованої під патронат (2272*2,5=5 680 грн. – від 0 до 6 років, 2833*2,5=7082, 5 грн. – від 6 до 18 років).

Кандидати у патронатні вихователі, разом із своїми помічниками проходять підготовку за Програмою, затвердженою наказом Мінсоцполітики України 19.08.2017 № 1349 (загальна тривалість  навчання – 120 годин).